Οι Αμερικανοί συνηθίζουν την έκφραση «karma is a bitch» ελεύθερα μεταφραζόμενη σε «το κάρμα θα σε εκδικηθεί». Η παγκόσμια δύναμη των ΗΠΑ, χτίσθηκε όχι με πλίνθους πολιτισμικών ή ηθικών υλικών αλλά οικονομικών. Με δυο λόγια στηρίχτηκε στο δολλάριο και αγόραζε τους πάντες. Και σήμερα από το δολλάριο καταρρέει! Η οικονομία των ΗΠΑ, δεν άντεξε στην κακοποίηση των τραπεζών και των κυβερνώντων, με αποτέλεσμα η χώρα σήμερα να ψάχνει απελπισμένα τρόπους για να κάνει οικονομίες, να βρει έσοδα και να τονώσει την εσωτερική παραγωγή, σε μιαν ύστατη προσπάθεια να ξεφύγει από τον αχανή γκρεμό των 37 τρισεκατομμυρίων δολλαρίων έλλειμα, ένα έλλειμα που αυξάνεται με ταχύτητα περίπου εκατό χιλιάδων δολλαρίων το δευτερόλεπτο.
Η πολιτική “Make Amerika Great Again” του showman Προέδρου των ΗΠΑ Donald Trump, αποσκοπεί ακριβώς σε αυτό και δεν είναι ούτε τολμηρή ή «μάγκικη», ούτε προκλητική. Είναι αναγκαία [και καθυστερημένη] για την σωτηρία του κράτους και κατ’ επέκταση της οικονομίας τους. Όλα τα προγράμματα απολύσεων του Elon Mask, των περίφημων “tariffs” του Trump, η διακοπή της διαβόητης USAID και η απέλαση των λαθρομεταναστών, έχουν ένα στόχο, την επανεκκίνηση της τεράστιας αμερικανικής οικονομίας με σκοπό να βγει από την κινούμενη άμμο που την καταπίνει σταθερά και γρήγορα!
Βεβαίως η επικοινωνιακή πολιτική των ΗΠΑ δεν παρουσιάζει ούτε πρόκειται ποτέ να παραδεχθεί ότι, όλα αυτά είναι αναγκαίες και πολύ καθυστερημένες ενέργειες. Μιλάει και θα μιλάει για νοικοκύρεμα, για στήριξη των Αμερικανών κι όχι των ξένων και για «πρωτοβουλίες βελτιστοποίησης της δομής του στρατού» όπως στην περίπτωση της ειδήσεως που ακολουθεί.
Από τον Μάιο του 2025 [μόλις τέσσερις μήνες απο την ανάληψη εξουσίας της κυβερνήσεως Trump] ο Αμερικανικός Στρατός, είχε αποφασίσει αλλά χωρίς να ορίσει χρονοδιάγραμμα, ότι θα απενεργοποιήσει όλες τις μονάδες ελικοπτέρων της Διοίκησης Εφεδρείας του Αμερικανικού Στρατού (USARC: United States Army Reserve Command) !!!
Αυτό το δικαιολόγησαν ως μέρος της πρωτοβουλίας [περίεργη λέξη..] ATI – Army Transformation Initiative. Η “πρωτοβουλία» ATI ευελπιστεί στην μείωση του λειτουργικού κόστους και την ανακατανομή πόρων, «ώστε ο Αμερικανικός Στρατός να ανταποκριθεί στις σύγχρονες προκλήσεις του πεδίου μάχης» κατά την προετοιμασία του αμυντικού προϋπολογισμού του 2026. Στο πλαίσιο λοιπόν αυτό, ανακοινώθηκε η απενεργοποίηση των μονάδων ελικοπτέρων για τις 15 Σεπτεμβρίου 2025.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η απενεργοποίηση αφορά δύο Ταξιαρχίες Αεροπορίας Στρατού Εκστρατείας (ECAB: Expeditionary Combat Aviation Brigade), την 11η και την 244η, καθώς και όλες τις μονάδες ελικοπτέρων που υπάγονται σε αυτές! Οι ταξιαρχίες αυτές αποτελούν βασικά στοιχεία της αεροπορικής υποστήριξης της USARC, παρέχοντας δυνατότητες μεταφοράς, διακομιδής τραυματιών και υποστήριξης επιχειρήσεων. Η απενεργοποίηση θα «απελευθερώσει» συνολικά 180 ελικόπτερα, τα οποία κατανέμονται ως εξής:
- 114 UH-60L Black Hawk: Μεταφορικά ελικόπτερα, τα οποία είναι αναβαθμίσεις του αρχικού μοντέλου UH-60A, με κινητήρες T700-GE-701C, βελτιωμένο σύστημα μετάδοσης κίνησης και προηγμένα συστήματα ελέγχου πτήσης. Η παραγωγή και αναβάθμισή τους έλαβε χώρα μεταξύ 1989 και 2007.
- 30 HH-60M Black Hawk: Ειδική έκδοση του UH-60M, προσαρμοσμένη για διακομιδή τραυματιών και ασθενών, εξοπλισμένη με ιατρικό εξοπλισμό και συστήματα υποστήριξης ζωής.
- 36 CH-47F Chinook: Βαρέα μεταφορικά ελικόπτερα, ικανά να μεταφέρουν σημαντικό φορτίο και προσωπικό σε μεγάλες αποστάσεις.
Η απόφαση αυτή, όπως αναφέρει ο Αμερικανικός Στρατός, στοχεύει στην εξοικονόμηση πόρων, με τα κονδύλια που απελευθερώνονται να κατευθύνονται σε προγράμματα εκσυγχρονισμού, όπως η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, η ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας και η βελτίωση των δυνατοτήτων μη επανδρωμένων συστημάτων (UAVs).
Η πρωτοβουλία ATI υποτίθεται ότι αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου αναδιάρθρωσης του Αμερικανικού Στρατού, που αποσκοπεί στην προσαρμογή του σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό και τεχνολογικό περιβάλλον.
Σύμφωνα με αναφορές από το U.S. Army News Service (2025), η απενεργοποίηση των μονάδων ελικοπτέρων της USARC θα μειώσει το λειτουργικό κόστος συντήρησης, εκπαίδευσης και υποστήριξης, το οποίο εκτιμάται ότι ανέρχεται σε εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια ετησίως. Οι πόροι αυτοί θα επενδυθούν σε προγράμματα όπως το Future Vertical Lift (FVL), το οποίο στοχεύει στην ανάπτυξη νέων, πιο προηγμένων ελικοπτέρων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών.
Η απόφαση φυσικά έχει προκαλέσει αντιδράσεις, ιδιαίτερα από στελέχη της USARC, τα οποία υποστηρίζουν ότι η απενεργοποίηση των ταξιαρχιών θα μειώσει την επιχειρησιακή ευελιξία της εφεδρείας. Ωστόσο, το Πεντάγωνο υπόσχεται ότι οι ενεργές μονάδες του Στρατού και η Εθνοφρουρά (National Guard) μπορούν να καλύψουν το κενό, ενώ τα ελικόπτερα που απελευθερώνονται θα είτε επανα-κατανεμηθούν είτε αποσυρθούν, ανάλογα με την κατάστασή τους…
Τα ελικόπτερα που επηρεάζονται από την απόφαση είναι από τα πλέον αξιόπιστα και ευρέως χρησιμοποιούμενα στον κόσμο:
- UH-60L Black Hawk: Η έκδοση αυτή βασίζεται στο αρχικό UH-60A, με βελτιώσεις που περιλαμβάνουν κινητήρες T700-GE-701C, οι οποίοι παρέχουν μεγαλύτερη ισχύ και αξιοπιστία. Το σύστημα μετάδοσης κίνησης έχει αναβαθμιστεί για να αντέχει μεγαλύτερα φορτία, ενώ τα συστήματα ελέγχου πτήσης περιλαμβάνουν προηγμένα ηλεκτρονικά για καλύτερη πλοήγηση και σταθερότητα (Sikorsky, 2023).
- -HH-60M Black Hawk: Ειδικά σχεδιασμένο για αποστολές ιατρικής εκκένωσης (MEDEVAC), διαθέτει εξοπλισμό εντατικής θεραπείας, συστήματα παρακολούθησης ασθενών και δυνατότητα λειτουργίας σε αντίξοες συνθήκες.
- CH-47F Chinook: Το ελικόπτερο αυτό είναι γνωστό για την ικανότητά του να μεταφέρει βαριά φορτία, όπως οχήματα, πυρομαχικά και προσωπικό. Η έκδοση F περιλαμβάνει ψηφιακά συστήματα πλοήγησης και βελτιωμένη θωράκιση (Boeing, 2024).
Η απενεργοποίηση των μονάδων ελικοπτέρων της USARC αναμένεται να επηρεάσει περίπου 2.500 στρατιωτικούς, συμπεριλαμβανομένων πιλότων, τεχνικών και προσωπικού υποστήριξης. Το Υπουργείο Άμυνας έχει δεσμευτεί να επαν-εκπαιδεύσει ή να επανατοποθετήσει το προσωπικό αυτό σε άλλες μονάδες ή προγράμματα. Επιπλέον, η απόφαση ενισχύει τη στροφή του Αμερικανικού Στρατού προς πιο ευέλικτες και τεχνολογικά προηγμένες λύσεις, όπως τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και τα υβριδικά συστήματα αεροπορικής υποστήριξης.
Όμως η αλήθεια είναι ότι η ανακατανομή των 180 ελικοπτέρων παραμένει υπό συζήτηση. Σύμφωνα με το Defense News (2025), ένα μέρος των UH-60L και CH-47F ενδέχεται να μεταφερθεί σε ενεργές μονάδες ή να πωληθεί σε συμμαχικές χώρες, ενώ τα HH-60M πιθανότατα θα διατηρηθούν για αποστολές MEDEVAC λόγω της κρίσιμης φύσης τους. Η απόσυρση παλαιότερων μοντέλων, ιδιαίτερα των UH-60L, θα επιταχύνει τη μετάβαση σε νεότερες πλατφόρμες, όπως το UH-60M και τα μελλοντικά ελικόπτερα του προγράμματος FVL.
Μέσω της πρωτοβουλίας ATI, ο Στρατός δηλώνει πως επιδιώκει να εξισορροπήσει την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα με τη δημοσιονομική υπευθυνότητα, επενδύοντας σε τεχνολογίες αιχμής. Είναι όμως εμφανής η αγωνιώδης ανάγκη εξοικονόμησης πόρων, που πλέον φαίνεται να δίνει τον ρυθμό αποτελεσματικότητος στον Αμερικανικό Στρατό.
Πηγές:
1. U.S. Army News Service. (2025). *Army Reserve Helicopter Units to Deactivate as Part of ATI*. Ανακτήθηκε από: [URL].
2. Sikorsky. (2023). *UH-60 Black Hawk Technical Specifications*. Ανακτήθηκε από: [URL].
3. Boeing. (2024). *CH-47F Chinook Overview*. Ανακτήθηκε από: [URL].
4. Defense News. (2025). *U.S. Army to Redirect Helicopter Assets Post-USARC Deactivation*. Ανακτήθηκε από: [URL].