ΠΟΣΟΙ ΗΛΙΘΙΟΙ ΧΩΡΟΥΝ ΣΕ ΜΙΑ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ; Η ΥΠ.ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΤΩΝ ΗΠΑ ΘΕΛΕΙ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ

Η υπουργός Ενέργειας των ΗΠΑ Jennifer Granholm θέλει ο στρατός των ΗΠΑ να υιοθετήσει πλήρως ηλεκτρικά οχήματα έως το 2030. Η υπουργός απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου αν ο αμερικανικός στρατός στο μέλλον θα κινείται με ηλεκτροκίνητα οχήματα, είπε:
«Ναι, νομίζω ότι μπορούμε να το πετύχουμε. Και πιστεύω ότι η μείωση της εξάρτησής μας από τα ορυκτά καύσιμα που αποτελούν αντικείμενο παγκόσμιου εμπορίου δεν συμβάλλει στην ενεργειακή ασφάλεια όταν γνωρίζουμε ότι παγκόσμια γεγονότα όπως η Ουκρανία μπορούν να αυξήσουν τις τιμές για τους ανθρώπους πίσω στην πατρίδα τους.
Η ενεργειακή ασφάλεια επιτυγχάνεται όταν έχουμε καθαρή ενέργεια σε αφθονία στο σπίτι και μπορούμε να είμαστε παγκόσμιος ηγέτης στον τρόπο με τον οποίο γινόμαστε ενεργειακά ανεξάρτητοι».

Προφανώς υπάρχουν πολλοί που οδηγούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κυρίως στις ΗΠΑ. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πολύ μεγαλύτερη ροπή σε σχέση με τα συμβατικά, ήτοι επιταχύνουν πολύ γρήγορα και έχουν αυτοκινούμενα χαρακτηριστικά. Μετά από μια σύντομη καθημερινή οδήγηση, ο χαρωπός ιδιοκτήτης παρκάρει το ηλεκτρικό του αυτοκίνητο σε ένα γκαράζ, το συνδέει με ηλεκτρικό ρεύμα, το φορτίζει όλη τη νύχτα και την επόμενη ημέρα είναι έτοιμο για οδήγηση. Εάν ένας οδηγός χρειαστεί φόρτιση κατά την διάρκεια της ημέρας, μπορεί ίσως να βρει έναν ισχυρό σταθμό φόρτισης για να φορτίσει το αυτοκίνητό του σχετικά γρήγορα. Βέβαια τέτοιοι σταθμοί απαιτούν αναβαθμισμένα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας για να παρέχουν τα τεράστια ρεύματα που απαιτούνται για γρήγορη φόρτιση.

Ο στρατός όμως λειτουργεί διαφορετικά: Επιχειρεί μακριά από δρόμους και δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, σε αμφισβητούμενες περιοχές, όπου τα οχήματα πρέπει να κινούνται συνεχώς για μεγάλες χρονικές περιόδους.
Υπόψη ότι ο στρατός των ΗΠΑ δεν σταθμεύει μόνο στις ΗΠΑ, έχει 750 βάσεις στο εξωτερικό και πολεμά σε όλα τα μήκη και πλάτη.

Εάν π.χ. τα οχήματα της εικόνας ξεμείνουν από καύσιμα, μπορούν εύκολα να ανεφοδιαστούν με δοχεία που φέρουν μαζί τους ή από ένα βυτιοφόρο που βρίσκεται σε κοντινή απόσταση.

Τι θα γινόταν όμως αν αυτά τα οχήματα ήταν ηλεκτρικά; Πώς θα τα επαναφόρτιζαν αν η μπαταρία τελείωνε σε μια μακρινή χώρα, όπως στο Σουδάν ή στην Σομαλία; Αλλά έστω ότι υπάρχουν αυτοκινούμενοι ηλιακοί συλλέκτες σε αντικατάσταση των βυτιοφόρων, πόσο καλά θα φορτίζουν οι ηλιακοί συλλέκτες αυτά τα οχήματα την νύχτα ή τον χειμώνα κοντά στο βόρειο ημισφαίριο;

Η μεταφορά καυσίμων είναι ένα δύσκολο αλλά απαραίτητο καθήκον του στρατού από τότε που εγκατέλειψε τα άλογα ως μέσο μεταφοράς. Στην τηλεόραση, σπανίως βλέπουμε βυτιοφόρα φορτηγά, αλλά καμία μάχη δεν μπορεί να κερδηθεί χωρίς καύσιμα. Εάν οι ΗΠΑ στραφούν σε πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, καμία μάχη δεν μπορεί να ξεκινήσει έως ότου φορτιστούν οι ηλεκτρικές μπαταρίες. Τα καύσιμα είναι μεταφερόμενα.
Τα εκτεταμένα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας δεν είναι μεταφερόμενα. Ο εχθρός μπορεί να στοχεύσει μεγάλα, μόνιμα εγκατεστημένα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, πολύ νωρίτερα από τα εύκολα κρυμμένα βυτιοφόρα φορτηγά και τις μικρές αποθήκες καυσίμων.
Που θα βρει ο στρατός των ΗΠΑ ηλεκτρικό δίκτυο στην Μέση Ανατολή (προσφιλές θέατρο επεμβάσεων του αμερικανικού στρατού) για να φορτίσει τα οχήματα της εικόνας;

Για να το θέσουμε απλά: Θα «ακυρωθούν» μελλοντικές μάχες επειδή δεν υπάρχουν κατάλληλα δίκτυα ηλεκτρικής φόρτισης στη ζώνη μάχης; Απαντώντας σε αυτή την ερώτηση, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η εγκατάλειψη μιας μάχης εξαρτάται όχι μόνο από την μία πλευρά, ένας εχθρός που τροφοδοτείται με παραδοσιακά καύσιμα μπορεί να επιτεθεί ακόμη και αν εξαντληθούν οι ηλεκτρικές μπαταρίες ή καταρρεύσει το ηλεκτρικό δίκτυο.

του Γεωργίου Λιναρδή

tweet
Insta
Tiktok