Εδώ και πολλές δεκαετίες, η προσπάθεια πολλών και διαφόρων πολιτικών κύκλων είναι να πεισθεί ο λαός μας πως, η Ελλάδα είναι “μικρά και έντιμος” και σε κάθε περίπτωση “μικρή και αδύναμη”.
Όμως αυτή η νοοτροπία ανέκαθεν βρισκόταν εκ διαμέτρου αντίθετη με την Ελληνική Πολεμική δεινότητα, μιαν αρετή που διαχρονικά διαρρέει το Έθνος των Ελλήνων και το ιστορικό αποτύπωμά μας.
Σε μιαν εξαιρετικά δύσκολη ιστορική περίοδο στα 1886 και σε ένα νεοσυσταθέν και ευάλωτο κράτος, το Πολεμικό Ναυτικό αναγνωρίζοντας την ανάγκη να βρίσκεται στην αιχμή των εξελίξεων της πολεμικής βιομηχανίας, προμηθεύεται ένα πρωτοποριακό σκάφος, το υποβρύχιο σουηδικής κατασκευής τύπου Nordenfelt.
Με την αγορά αυτή το Πολεμικό Ναυτικό γίνεται ένα από τα πρώτα που εντάσσουν στην δύναμή τους υποβρύχια.
Το σκάφος παρέμεινε στην δύναμη του στόλου μέχρι και το 1901, αν και δεν αξιοποιήθηκε ποτέ σε πολεμικές επιχειρήσεις.
——————
Χρονολογία: 13/01/1886 – 1901
Τύπος Υποβρυχίου: Nordenfelt
Εξωτερικά χαρακτηριστικά σκάφους
Διαστάσεις: 19,5/3,66/3,35 μέτρα
Εκτόπισμα: 60 τον.
Προώθηση: Ατμομηχανή 100hp
Ταχύτητα: 9 κόμβοι
Οπλισμός: 1 πολυβόλο Nordenefelt 25.4 χιλ., 1 τορπίλη Whitehead
Πληροφορίες
Ναυπηγήθηκε το 1884-85 στη Σουηδία, σύμφωνα με τα σχέδια των μηχανικών G.Garrett και T.V Nordeland. Αγοράσθηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση αντί ποσού 9.000 λιρών. Τον Απρίλιο του 1886, κατέπλευσε στο Ναύσταθμο. Παρέμεινε στην δύναμη του στόλου μέχρι το 1901, χωρίς να είναι επιχειρησιακό.
——————
“NORDENFELT-I”.
Κατασκευασμένο στο Ekensberg της Σουηδίας, βασισμένο στα σχέδια του Άγγλου κληρικού George Garrett και χρηματοδοτούμενο από τον Σουηδό κατασκευαστή όπλων Thorsten Nordenfelt, από τον οποίο έλαβε και το όνομά του.
Το σκάφος είναι ελλειπτικού σχήματος, μήκους 19,5μ. και μέγιστου πλάτους 2,75μ.
Είχε εκτόπισμα εν καταδύσει 55tn και δυνατότητα κατάδυσης έως τα 15μ.
Η κίνησή του προερχόταν από μία ατμομηχανή 100 ίππων, η οποία του έδινε δυνατότητα ανάπτυξης ταχύτητας 9kn εν επιφάνεια και 2kn εν καταδύσει, με αυτονομία στην κατάδυση 160nm.
Ήταν οπλισμένο με έναν τορπιλοσωλήνα, ο οποίος είχε τη δυνατότητα βολής μιας τορπίλλης 14″ σε απόσταση 30μ. από το στόχο και ευρισκόμενο εν επιφάνεια. Το πολυβόλο είχε δέκα κάννες και ήταν ο πρόγονος του πολυβόλου Maxim, το οποίο ήταν παραγωγή της Maxim Nordenfelt Guns and Ammunition Co. μιας εταιρίας που δημιουργήθηκε όταν οι Rothschild και Vickers πίεσαν τον Thorsten Nordenfelt, να συγχωνεύσει την δική του εταιρία με τις δικές τους. Τα αρχικά σχέδια του πολυβόλου στηρίχθηκαν σε σχέδια του “organ gun” του Leonardo da Vinci.
Το “NORDENFELT-I” φτάνει στην Ελλάδα τον Ιανουάριο του 1886 αποσυναρμολογημένο.
Τον Μάρτιο του ίδιου έτους κάνει τις πρώτες του δοκιμές στον Φαληρικό όρμο, κατά τις οποίες παρουσιάζει στοιχεία αξιόπλοου σκάφους εν επιφάνεια, αλλά δεν ισχύει το ίδιο και στην κατάδυση, όπου εμφανίζει πολλά προβλήματα ευστάθειας, στεγανότητας και προβλήματα στην εκτόξευση της τορπίλλης.
Αν και δεν αξιοποιήθηκε επιχειρησιακά, συνέβαλλε στην αναβάθμιση του Πολεμικού Ναυτικού και εξώθησε την τουρκία να προμηθευτεί και εκείνη υποβρύχια, μάλιστα ιδίου τύπου.
επιμέλεια Κρίτων
Πηγή: Γενικό Επιτελείο Ναυτικού