Η ΛΕΗΛΑΣΙΑ ΤΗΣ ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΗΠΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΛΗΞΗ ΤΟΥ Β΄ ΠΠ

Η Γερμανία της δεκαετίας 1930-1940 ήταν μακράν η κορυφαία χώρα της τεχνολογίας και επιστήμης, όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και σε ολόκληρο τον πλανήτη. Τα περισσότερα βραβεία Νόμπελ Επιστημών εκείνης της εποχής πήγαν σε Γερμανούς επιστήμονες, κάθε ξένος που ήθελε να διαπρέψει στον επιστημονικό τομέα σπούδαζε σε γερμανικά πανεπιστήμια ή εργαζόταν στα κορυφαία Ινστιτούτα Kaiser Wilhelm.
Αμέσως μετά την ήττα της Γερμανίας στον μεγάλο πόλεμο, η χώρα λεηλατήθηκε όσο καμία άλλη χώρα στην ιστορία. Το μοναδικό αντίστοιχο παράδειγμα είναι η καταστροφή της Καρχηδόνας από τους Ρωμαίους στον Γ΄ Καρχηδονιακό Πόλεμο (149-146 π.Χ.). Περίπου 2.000 χρόνια μετά μια άλλη χώρα αντιμετώπισε την ίδια μοίρα, χαρακτηριστικά ο καθηγητής Ralph F. Keeling του «Institute of American Economics» έγραψε το 1947 στο βιβλίο του «Gruesome Harvest»: «Η καταστροφή της Γερμανίας μετά την άνευ όρων παράδοση της θα περάσει στην ιστορία ως μια από τις τερατώδεις πράξεις της σύγχρονης εποχής. Το μέγεθος αυτής της καταστροφής είναι δυσανάλογο με την ενοχή της Γερμανίας».
Ακολούθως αναφέρουμε παραδείγματα της επιδρομής του αμερικανικού στρατού στην στρατιωτική τεχνολογία της Γερμανίας, μια επιδρομή/λεηλασία που τα αποτελέσματα της είναι ορατά ακόμη και στον 21ο αιώνα. 

HORTEN Ho229: ΤΟ ΠΡΩΤΟ STEALTH ΜΑΧΗΤΙΚΟ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΕΡΟΝΑΥΠΗΓΙΚΗΣ

Το Ho229 είναι άγνωστο σε πάρα πολλούς, ακόμη και σε ειδήμονες της αεροναυπηγικής και σε ιστορικούς του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Την ονομασία του το αεροσκάφος την έλαβε από τους αδελφούς Χόρτεν, οι οποίοι ήταν οι εμπνευστές και οι κατασκευαστές του πρωτοτύπου. Το Horten 229 σχετικά πρόσφατα αναγνωρίστηκε από τους ειδήμονες ως το πρώτο stealth μαχητικό-βομβαρδιστικό της ιστορίας των αεροσκαφών, το οποίο διέθετε μάλιστα και στροβιλοκινητήρα (τζετ). Τα στοιχεία του σχεδιασμού του συνδυαζόμενα με την ταχύτητα του αεροσκάφους δύνανται να θεωρηθούν ως η πρώτη εμφανιζόμενη καινοτομία stealth, καινοτομία που παρεμπόδιζε τα ραντάρ της εποχής να το αναγνωρίσουν καθαρά ως πτητικό αντικείμενο.

Η Γερμανία για τις ανάγκες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου χρειαζόταν ένα αεροσκάφος που θα μπορούσε να μεταφέρει 1.000 κιλά βομβών με εμβέλεια 1.000 χλμ και ταχύτητα περίπου διπλάσια του ήχου. Οι αδελφοί Χόρτεν, οι οποίοι σχεδίαζαν ελαφρά αεροσκάφη (ανεμόπτερα) ήδη από αρχές της δεκαετίας 1930, θεώρησαν ότι η χαμηλή οπισθέλκουσα των ανεμοπτέρων και τα κατασκευαστικά τους υλικά (ειδικότερα των πτερυγίων) θα μπορούσαν να ικανοποιήσουν τα αιτήματα της γερμανικής πολεμικής αεροπορίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι για τα πτερύγια του Ho229 χρησιμοποιήθηκαν ανθρακόσκονη και ελαφρύ ξύλο (κόντρα πλακέ) κολλημένα μεταξύ τους σε διάταξη sandwich, κάτι που ήταν ευρέως διαδεδομένο την εποχή εκείνη για τα πτερύγια ανεμοπτέρων. Η κατασκευαστική αυτή διάταξη υλικών σε πολεμικό αεροσκάφος απορροφούσε μεγάλο ποσοστό των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων των ραντάρ της εποχής του πολέμου με αποτέλεσμα την χαμηλή παρατηρησιμότητα.

Το 1943 οι αδελφοί Χόρτεν χρηματοδοτήθηκαν με 500.000 μάρκα για την κατασκευή του πρωτοτύπου αεροσκάφος, το οποίο έκανε την παρθενική του πτήση τον Μάρτιο του 1944. Το Ho229 (βλ. εικόνες) δεν μοιάζει με κανένα αεροσκάφος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ομοιάζει περισσότερο με το σύγχρονο Β-2 stealth βομβαρδιστικό των ΗΠΑ. Μετά την επιτυχή πρώτη πτήση, την σειριακή παραγωγή του Horten 229 ανέλαβε η εταιρία «Gothaer Waggonfabrik» η οποία προσέθεσε στο αεροσκάφος ορισμένες αναβαθμίσεις. Το σειριακό μοντέλο Ho229 έκανε την πρώτη του πτήση στις 2 Φεβρουαρίου 1945, την εξέλιξη της παραγωγής του την πρόλαβε η είσοδος μονάδων της 3ης αμερικανικής στρατιάς στις εγκαταστάσεις της Gothaer Waggonfabrik. Εφόσον η γερμανική πολεμική αεροπορία είχε προλάβει να εντάξει στον στόλο της τα Horten 229, τότε ο χρόνος απόκρισης της βρετανικής πολεμικής αεροπορίας θα είχε μειωθεί στα 8 λεπτά από 21 λεπτά της ώρας που ήταν για την περίπτωση προσέγγισης του βρετανικού εδάφους από εχθρικά αεροσκάφη, κάτι πολύ σημαντικό για τα επιχειρησιακά δεδομένα αεράμυνας της εποχής εκείνης.

Το 2008 η αμερικανική εταιρία αεροναυπηγικής Northrop-Grumman χρησιμοποιώντας τα σχέδια των αδελφών Χόρτεν και της εταιρίας Gothaer Waggonfabrik που ήταν διαθέσιμα ως λάφυρα πολέμου από το 1945, καθώς τμήματα και απάρτια του πρωτότυπου Ho229 που φιλοξενούνται στο μουσείο «Smithsonian National Air and Space Museum», προχώρησε στην κατασκευή του πρώτου stealth (χαμηλής παρατηρησιμότητας) βομβαρδιστικού B-2 Spirit.  

Messerschmitt Me262: ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΑΕΡΙΩΘΟΥΜΕΝΟ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΣ ΜΑΖΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ

Το Me262 Schwalbe είχε ολοκληρωθεί τεχνολογικά και παραγωγικά το 1939, αλλά τέθηκε σε επιχειρησιακή λειτουργία μόλις το 1944, επειδή η ηγεσία της Luftwaffe αμφισβητούσε τις ικανότητες του. Μεταξύ 1943 και 1945 κατασκευάστηκαν 1433 δικινητήρια αεριωθούμενα Me262, από τα οποία χρησιμοποιήθηκαν περίπου 800 κατά την διάρκεια του πολέμου.

Το αεροσκάφος χαρακτηρίστηκε από τους ειδήμονες ως ένα από τα «θαυματουργά όπλα» του Χίτλερ, αναφέρεται ότι όταν Αμερικανοί πιλότοι βομβαρδιστικών και αναχαιτιστικών περιέγραψαν το γερμανικό μαχητικό στις διοικήσεις τους, ως αεροσκάφος χωρίς έλικες, δεν έγιναν πιστευτοί. Εάν το Me262, που είχε γίνει ο εφιάλτης της συμμαχικής αεροπορίας, είχε χρησιμοποιηθεί από την αρχή, πιθανώς η έκβαση του πολέμου να ήταν διαφορετική.

Τα γερμανικά σχέδια του Me262 υλοποιήθηκαν σχεδόν αυτούσια στον αμερικανικό κινητήρα του F-86 Sabre, το οποίο τέθηκε σε παραγωγική διαδικασία το 1946, με τους στροβιλοκινητήρες στην πρόωση των αεροσκαφών, τόσο για στρατιωτική όσο και για πολιτική χρήση, να αντικαθιστούν τους εμβολοφόρους κινητήρες σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. 

V2: Ο ΠΡΩΤΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ ΠΟΥ ΘΕΜΕΛΙΩΣΕ ΤΗΝ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΗ ΤΕΧΟΝΟΛΟΓΙΑ

Χωρίς την γερμανική τεχνολογία πυραύλων που ανέπτυξε ο σπουδαίος επιστήμονας Wernher von Braun, ούτε οι ΗΠΑ ούτε η Σοβιετική Ένωση θα γίνονταν παγκόσμιες δυνάμεις στα διαστημικά ταξίδια.

Η πρωτοποριακή ανάπτυξη του V2 και των περιφερειακών συστημάτων του ώθησε καθοριστικά την αμερικανική τεχνολογία στην κατάκτηση του διαστήματος, πιθανότατα οι ΗΠΑ δεν θα είχαν φτάσει στην σελήνη χωρίς τους Γερμανούς επιστήμονες και την πυραυλική τεχνολογία που οικειοποιήθηκαν/λεηλάτησαν από την ηττημένη Γερμανία.

Θυμίζουμε ότι έως τα μέσα του 1975 ο κινητήρας V2, με μικρές παραλλαγές, χρησιμοποιήθηκε από την NASA στους πυραύλους Saturn 1B των διαστημικών πτήσεων του προγράμματος Apollo.  

Θα μπορούσαμε να διανθίσουμε το κείμενο μας και με άλλα επιτεύγματα της γερμανικής στρατιωτικής ή πολιτικής τεχνολογίας (πυρηνική ενέργεια, τεχνολογία αυτοκινήτων, τεχνολογία ηλεκτρομαγνητικών σιδηροδρόμων, κ.α.), επιτεύγματα τα οποία μετά τον πόλεμο έδωσαν τεχνολογική ώθηση και οικονομική άνθηση στις ΗΠΑ. Ούτε οι ΗΠΑ, αλλά ούτε η Βρετανία ή η Σοβιετική Ένωση ήταν οι κορυφαίες χώρες των τεχνολογικών εξελίξεων του Μεσοπολέμου, μόνο η Γερμανία μπορούσε επαξίως να φέρει αυτό τον τίτλο.

Η εμπλοκή των ΗΠΑ στον μεγάλο πόλεμο της Ευρώπης ήταν αποτέλεσμα του φόβου για την απώλεια της πολιτικής και στρατιωτικής θέσης ως παγκόσμιας δύναμης. Ο δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος χρησίμευσε κυρίως για να καταστρέψει τον μεγαλύτερο οικονομικό και επιστημονικό-τεχνολογικό ανταγωνιστή του αγγλοσαξονικού στρατοπέδου.
Χωρίς κλεμμένες γερμανικές τεχνολογίες και βασική έρευνα, οι ΗΠΑ δεν θα ήταν σήμερα παγκόσμια δύναμη.

Γ. Λιναρδής 

tweet
fb-share-icon
Insta
Tiktok